N-VA wil sterretjesweide op begraafplaats

Op 22 september 2016

Tijdens de Gemeenteraad van september vroeg N-VA om het reglement voor begraafplaatsen aan te passen en verder ook een sterretjesweide aan te leggen. De sterrretjesweide is een begraafplaats voor niet-levensvatbaar geboren kinderen of foetussen. " Een waardig afscheid en een serene begraafplaats zijn erg belangrijk voor ouders en familieleden van doorgeboren baby's, ongeacht de duur van de zwangerschap ".
Troost vinden in Moerkerke Den Hoorn.
N-VA Damme roept daarom op om werk te maken van een sterretjesweide op minstens één van de gemeentelijke begraafplaatsen in onze gemeente. " De begraafplaats in Moerkerke Den Hoorn is geschikt, omdat deze deelgemeente veel bezoekers ontvangt in het kader van het bedevaartsoord St. Rita ".
Hierdoor maken we ook externe bezoekers attent op de aanwezigheid van een sterretjesweide, zodat zij die het wensen, ook hier even troost kunnen vinden.
Voldoende Privacy.
De inrichting van een sterretjesweide fungeert als een teken van respect voor het ongeboren leven en een erkenning van het verdriet van de ouders en hun familie. De plaats van een sterretjesweide moet voor voldoende privacy zorgen. Hier moeten ouders en familie wat afgeschermd worden, zodat zij de kans krijgen om hun verdriet op een serene manier te verwerken. Het plaatsen van een rustbank kan ook wenselijk zijn.
Aanpassing reglement.
N-VA Damme vraagt ook om het reglement voor de begraafplaatsen aan te passen. Zo krijgen ouders voortaan de kans hun niet levensvatbaar kindje, ook al is het nog maar enkele dagen of weken oud, te laten begraven of cremeren. " Vroeger kon dat alleen bij ongeboren kinderen vanaf minstens twaalf weken. Sinds de wijziging in het decreet kunnen ouders aanspraak maken op een sterretjesweide, een begraving of crematie, ongeacht de duur van de zwangerschap." Ouders hebben in zulke situatie vaak nood aan een blijvend aandenken aan hun kindje en dit kan helpen hun verdriet beter te verwerken.
Informatiecampagne opzetten.
Wij vragen ook om een informatiecampagne op te zetten om de inwoners van Damme, huisartsen en ziekenhuizen in te lichten over de wijziging in het reglement, de plaats van de sterretjesweide, de voorgestelde gedenkplaatjes en de daaraan verbonden kosten. N-VA Damme stelt voor om de lokale verenigingen te betrekken bij de inrichting van de sterretjesweide.
Voorstellen rond vormgeving- eventueel gedenkteken, kunnen via de creatieve ateliers ontworpen worden.
Ondertussen is het voorstel met unanimiteit van de stemmen in de gemeenteraad goedgekeurd.

Hoe waardevol vond je dit artikel?