De Zwinstreek is officieel erkend als Landschapspark

Op 2 november 2023, over deze onderwerpen: Toerisme

De Zwinstreek is officieel erkend als Landschapspark. Dat heeft de Vlaamse regering op 13 oktober beslist. In totaal zijn negen Vlaamse Parken erkend.

Het gaat om vier Nationale Parken (Bosland, Brabantse Wouden, Hoge Kempen en Scheldevallei) en vijf Landschapsparken (Grenzeloos Bocageland, Haspengouw, Maasvallei, Vlaamse Ardennen en Zwinstreek).

Motor van streekontwikkeling

"Deze erkenning is het hoogtepunt van een uitvoerige selectieprocedure waarbij samenwerking centraal stond. Finaal oordeelde een onafhankelijke jury over de kandidaten," zegt het kabinet.

“Na jarenlange inzet en overleg tussen 5 Vlaamse agentschappen, vertegenwoordigers van tientallen lokale besturen, verenigingen en private eigenaars, brengt deze selectie natuur, erfgoed, landbouw en toerisme samen in een herkenbare en uitnodigende vorm” zeggen Vlaams minister van Omgeving en Toerisme Zuhal Demir en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.

“De Vlaamse Parken zullen niet alleen een motor voor streekontwikkeling zijn, maar zullen samen ook de internationale uitstraling van Vlaanderen met haar pracht, praal en streekproducten versterken”.

Ook www.vlaamseparken.be is intussen gelanceerd.

Wat is het Landschapspark Zwinstreek?

"Met de erkenning van de Zwinstreek als landschapspark kan de authenticiteit van de streek verder ontwikkeld worden. Goed voor waterbeheer, landbouw, erfgoed, toerisme en economie", aldus Vlaams parlementslid Cathy Coudyser uit Knokke-Heist. Ook provincieraadsleden Jan Van Meirhaeghe uit Damme en Isabelle Vandenbrande uit Beernem zijn uiterst tevreden met de voortgang van het dossier.

"Landschapspark Zwinstreek is een getijdengebied op de grens van Vlaanderen en Nederland. De ligging aan de kust maakt het gebied uniek ten opzichte van andere natuurgebieden in Vlaanderen. Geen enkel ander Vlaams Park heeft het strand en de zee zó dichtbij", zegt het kabinet.

In een Nationaal Park ligt de nadruk op natuur, biodiversiteit en internationale uitstraling. Door de erkenning wil de Vlaamse Regering in een dichtbevolkt Vlaanderen enkele grote en robuuste natuurgehelen creëren. “De erkenning van deze vier Nationale Parken in Vlaanderen is een startpunt, want nagenoeg alle kandidaten moeten nog heel wat inspanningen leveren. Maar de erkenning zal de samenwerking versterken en deze parken ook de middelen bieden om hun unieke natuur verder te ontwikkelen. Ik bewonder de dynamiek die is ontstaan bij de verschillende kandidaten en hoop dat die dynamiek en samenwerking ook in de toekomst onze natuur zal blijven versterken”, aldus Vlaams minister van Omgeving en Toerisme Zuhal Demir.

Wat zijn Nationale Parken en Landschapsparken?

In een Landschapspark ligt het accent op de diverse functies van het gebied en de eeuwenlange wisselwerking tussen mens en natuur. “Zo speelt erfgoed ook een zeer belangrijke rol in deze parken. Ze zorgen voor herkenbare bakens die laten zien waar we vandaan komen, wie we zijn en welke ontwikkeling we doormaken. Ze vertellen dus mee het verhaal van een dorp en de geschiedenis ervan. Op die manier zijn erfgoed, maar ook natuur, landbouw en toerisme ook met elkaar verbonden in de Vlaamse parken”, zegt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.

Van oproep naar erkenning

In april 2021 lanceerden de Vlaamse ministers Demir en Diependaele een oproep voor kandidaat-Nationale Parken Vlaanderen en -Landschapsparken. Oorspronkelijk dongen tien gebiedscoalities mee naar erkenning als Nationaal Park en dertien naar erkenning als Landschapspark. Na een beoordeling door twee onafhankelijke commissies gingen zes kandidaat-Nationale Parken en zeven kandidaat-Landschapsparken door naar de volgende ronde. Zij werden begeleid in de opmaak van een masterplan en een operationeel plan. Uiteindelijk dienden vijf kandidaten een aanvraag voor een erkenning als Nationaal Park in, en zes kandidaten voor een erkenning als Landschapspark.

Na advies van de commissies van experten voor Nationale Parken en Landschapsparken heeft de Vlaamse Regering beslist negen kandidaten te erkennen. De erkende parken kunnen nu hun masterplannen realiseren. Ze krijgen daarvoor de nodige steun. Voor Landschapsparken is dat € 489.000 per jaar, voor Nationale Parken is dat € 608.000 per jaar. Daarnaast is er een stevig investeringsbudget beschikbaar voor alle parken de komende jaren.

Het traject stimuleerde overheden, terreinbeheerders, verenigingen en private landgoedeigenaars om samen aan de slag te gaan met de natuur en het landschap in hun regio. Dankzij de erkenning als Vlaams Park kunnen die samenwerkingsverbanden tot volle ontplooiing komen.

Het Agentschap voor Natuur en Bos, de Vlaamse Landmaatschappij, Toerisme Vlaanderen, het Departement Omgeving en het Agentschap Onroerend Erfgoed coördineren het Vlaams Parkenbeleid.