Damse Vaart voorlopig beschermd als onroerend erfgoed

Op 24 juni 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijk ordening

Dankzij de ondertekening van een ministerieel besluit door de minister-president Geert Bourgeois, is de Damse Vaart voorlopig beschermd als een onroerend erfgoed. Dit is goed nieuws voor onze stad. Het unieke landschap langs de Vaart wordt beschermd. Dit landschap bestaat vooral uit de kromme populierenrijen die meebuigen in de richting van de zeewinden en in het kanaal weerspeigeld worden.De recreatieve waarde ( zwemmen, vissen, fietsen) van de Vaart speelde ook een belangrijke rol in de voorlopige bescherming.
Ook de schapenbegrazing, waar de N-VA Damme en talrijke N-VA vertegenwoordigers van provincieraad en andere parlementen, zo voor ijverden, wordt door dit besluit verankerd. De schapen zijn er terug en zullen er blijven.
Fractievoorzitter Jan Van Meirhaeghe:
" Het is alleen jammer dat de poort voor de verbreding van het Schipdonkkanaal niet volledig werd dichtgedaan. Als zelfs de burgemeester van Damme zgt dat dit dossier in de koelkast zit, wie zijn wij dan om het er terug uit te halen? "
Bron: Jan Van Meirhaeghe