Mogelijk terug schapen langs de Damse Vaart

Op 25 april 2015

Vroeger waren de grazende schapen in de bermen van de Damse Vaart een vertrouwd zicht. Omwille van toeristische, historische en ecologische redenen werd het afgrazen toevertrouwd aan de schapen. Begin dit jaar werd echter duidelijk dat de West-Vlaamse deputatie niet langer bereid was om dit stukje levend erfgoed nog langer te financieren. De deputatie wees daarbij naar de aanzienlijke kostprijs en het gevaar voor fietsers. Vandaag is het beheer van de Damse Vaart een gedeelde bevoegdheid van het Vlaams Gewest en de provincie West-Vlaanderen. N-VA West-Vlaanderen ijvert al een tijdje voor een terugkeer van de schapen. Eerder dit jaar kaartte provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe (N-VA) uit Damme de kwestie aan bij de deputatie. “De grazende schapen hebben onmiskenbaar een meerwaarde voor het toerisme in Damme”, zegt Van Meirhaeghe. “Ik ben ook niet op de hoogte van ernstige problemen met fietsers. Integendeel, velen maakten een ommetje en hielden halt om dit idyllische plaatje te vereeuwigen. Het lijkt me dus vooral veel geblaat en weinig wol.” Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) vroeg Vlaams minister Ben Weyts begin februari om een oplossing uit te werken. “Minister Weyts wil de begrazing opnieuw toelaten, als er een oplossing gevonden wordt voor het financieringsprobleem”, meldt Maertens nu. Volgens de West-Vlaamse deputatie kunnen de schapen inderdaad terugkeren, als het Vlaams Gewest tenminste een deel van de financiering op zich neemt. Volgens Vlaams minister Ben Weyts is het Vlaams Gewest inderdaad bereid om tussen te komen in een deel van de kosten. Vandaag kiest het Vlaams Gewest voor machinale reiniging, omdat dit goedkoper is. Als de andere partners bereid zijn om tussen te komen in de meerkost van een kudde schapen, dan is er een oplossing. N-VA West-Vlaanderen stelt vast dat alle ingrediënten vandaag op tafel liggen om tot een oplossing te komen, als alle partners hun verantwoordelijkheid tenminste willen opnemen. De schapen kunnen dan terugkeren naar de Damse Vaart. “Dit stukje levend erfgoed mag niet verloren gaan”, stellen de N-VA-mandatarissen en –bestuursleden uit Damme en omgeving. Ook senator Pol Van Den Driessche wijst op het bijzondere historische belang van de schapenteelt in de Vlaamse kuststreek. "Schapen herinneren ook aan het grote economische belang van deze dieren in de Vlaamse geschiedenis. De schapenteelt in de schorren en het hinterland van de kust zorgde mee voor de welvaart van de Vlamingen in de middeleeuwen. De schapenwol was het basisproduct van een bloeiende lakenindustrie en -handel, die rijkdom bracht en Vlaanderen internationaal op de toenmalige wereldkaart plaatste. Het is goed en nodig dat we dit verhaal van een open kijk op de wereld blijven vertellen." Vandaag wordt ook een Facebookpagina gemaakt ter ondersteuning van deze actie: ‘Terug schapen langs de Damse Vaart’. Voor bijkomende informatie kunt u steeds contact opnemen met: ​Provincie- en gemeenteraadslid Jan Van Meirhaeghe: 0496/286719 Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens: 0473/554150 Senator Pol Van Den Driessche: 0474/970419 Woordvoerder minister Weyts Jeroen Tiebout: 0477/998088

Hoe waardevol vond je dit artikel?