Meerdere projecten bevorderen toeristisch potentieel Damme

Op 1 april 2011

Aantal bedden in stad de hoogte in

Voor de Brugse Charlotte Vanhoenacker (33) en haar vriend Sébastien Vermeersch (36) wordt het een strijd tegen de klok om de historische hoeve tijdig afgewerkt te krijgen. Midden juli opent De Swaenhoeck de deuren als grootste vakantiewoning in de streek. De Delftse hoeve zal samen met het Landhuys en het Bakkershuys plaats bieden aan zestien toeristen.

"Ik heb twaalf jaar op cruiseschepen en in hotels gewerkt, van Monaco tot Canada", vertelt Charlotte, die momenteel les geeft aan de Brugse hotelschool. "Mijn laatste halte was de opening van het Kempinski Hotel in Brugge." Haar vriend Sébastien leidt het Brugse architectenbureau LMS en kan dus zijn ervaring botvieren op de restauratie van de hoevegebouwen uit de 16de en 17de eeuw. "Toen we de hoeve ontdekten, werden we op slag verliefd op de hele historische site langs de Doornstraat", gaat Charlotte verder. "Maar we zijn niet onbezonnen te werk gegaan. Uit marketingonderzoek leerden we dat een grote vakantiewoning best nog bestaansreden heeft in de regio van Brugge. Het onderzoek klopt trouwens, want nog voor de restauratiewerken achter de rug zijn, hebben we al drie reservaties voor komende zomer."

Charmehotel

Wie heel tevreden is met de ontwikkelingen in het aantal bedden voor toeristen in Damme, is schepen van Toerisme Louis De Keyser. "De Swaenhoeck is overigens lang niet het enige project dat momenteel loopt", zegt hij opgetogen. "In het nieuwe toeristische seizoen zullen ook heel wat andere gastenkamers en hotels de deuren openen. Zo opent horecaman Rik Seys in het leegstaande Gasthof Maerlant, op de markt in Damme, het nieuwe charmehotel De Vierschaere, met acht kamers. Johan Verstraeten en Michèle Vanvyve breiden hun restaurant Noordelicht in Hoeke dan weer uit met twee luxueuze gastenkamers, met zicht op de Damse Vaart."

Ook gezinnen pikken een graantje mee van de toeristen die Damme blijkbaar opnieuw ontdekken als ideale uitvalsbasis om de streek al fietsend te verkennen. De familie De Grootte opent immers in zijn woning langs de Sareptastraat in Moerkerke vier tweepersoonskamers onder de naam 't Verloren Schaap. Aan de Weststraat, ook in Moerkerke, zal Lut Cocquyt gastvrouw zijn voor haar logés in drie gastenkamers. Aan comfort en luxe geen tekort: de ene B&B heeft als extraatje een zwemvijver en delicatessen op het bord, de andere pakt uit met een indoorzwembad en sauna en een gezellig plattelandsontbijt.

Charlotte Vanhoenacker en vriend Sébastien Vermeersch aan hoeve De Swaenhoeck, die omgevormd wordt tot een gastenverblijf voor zestien toeristen.