Damme plaatst zonnepanelen

Op 12 mei 2011

Het Damse stadsbestuur wil op een aantal stedelijke gebouwen zonnepanelen leggen. Aan het plan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Het mogen geen historische gebouwen zijn, de daken mogen niet vallen binnen beschermde dorps- en stadsgezichten en ze moeten uiteraard zuidelijk georiënteerd zijn. Uiteindelijk zijn er drie gebouwen weerhouden. Het gaat om de loods van de technische dienst, De Lieve in Moerkerke en het dak van de toneel- en turnzaal van de gemeentelijke basisschool van Sijsele.

Op het dak van de toneelzaal willen men 52 panelen aanbrengen en op het dak van de turnzaal 104. Het dak van de turnzaal moet eerst nog grondig worden aangepakt en zal extra worden geïsoleerd. Het zou immers niet rationeel zijn om zonnepanelen te plaatsen op een dak dat warmte, en dus energie lekt. Pas na deze herstellingen zal een nieuwe haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. Het dak van de toneelzaal werd reeds deze winter door de eigen diensten geïsoleerd.

Schepen van Milieu Louis De Keyser (CD&V) zal het dossier vanavond voorleggen aan de gemeenteraad ter goedkeuring.