CD&V-stadsbestuur Damme krijgt huiswerk niet tijdig rond.

Op 5 december 2013

Tijdens de gemeenteraadszitting van november hekelde de N-VA  fractie  het gebrek aan inspraak van de Dammenaars bij de opmaak van de meerjarenplanning 2014-2019. Wij stelden ons ook vragen bij het uitblijven van dit document dat in het kader van de BBC (beleids- en beheerscyclus) moet goedgekeurd  worden door de gemeenteraad voor einde 2013.

Het meerjarenplan 2014-2019 is het belangrijkste planningsdocument van de hele legislatuur en de huidige bestuursploeg – die trouwens dezelfde is als de vorige -  weet al meer dan een jaar dat ze ten laatste in december ’13  met dit document voor de raad moeten komen.

Nu kregen de gemeenteraadsleden bericht dat het meerjarenplan niet tijdig klaar geraakt voor de gemeenteraadszitting van december, en dat er een extra gemeenteraadszitting voorzien wordt op 9 januari 2014.

Daarmee is het stadsbestuur in overtreding met artikel 146 van het gemeentedecreet dat stelt: “Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen ... stelt de gemeenteraad een meerjarenplan vast” .

Door die laattijdigheid dreigt het stadsbestuur de subsidiëring van de Vlaamse overheid in het kader van de prioritaire beleidsdoelstellingen kwijt te spelen.

De N-VA fractie laakt niet alleen het feit dat men moet uitstellen naar januari ’14 met daarbij ook de kost van een extra gemeenteraad tot gevolg. Dit uitstel door het CD&V-stadsbestuur getuigt niet van goed bestuur, en illustreert het chronisch gebrek aan visie en planning, dat de inwoners van Damme  eens te meer een financiële kater zal bezorgen.